[cat] El cinema és una disciplina artística rellevant i prou analitzada des del camp de la
història de l’educació. Bé sigui com a document que reflecteix, subjectivament i de manera
més o menys intencionada i ajustada a la realitat, un context educatiu en una època
determinada, o bé com a objecte d’estudi de l’imaginari col·lectiu envers el fet educatiu del
moment en què va ser produïda la pel·lícula. A través d'aquest treball es pretén fer una anàlisi
acurada de dues pel·lícules des d’una perspectiva historicoeducativa i pedagògica: La lengua
de las mariposas (1999) i El mestre que va prometre el mar (2023), contextualitzades en la
Segona República espanyola. Es tindran en compte aspectes com: la direcció artística, la font
de finançament, el context sociopolític en què foren estrenades, els espais i objectes educatius
que hi apareixen, les metodologies pedagògiques, etc. Tot plegat ens permetrà aprofundir en
la intencionalitat d’ambdues, especialment pel que fa a la pràctica educativa dels mestres.
Finalment, aquest estudi pretén ser una petita aportació més al binomi cinema i educació.
[eng] Film is a relevant artistic discipline and is widely analysed in the field of the history of
education. Whether as a document that reflects, subjectively and in a more or less intentional
way and adjusted to reality, an educational context in a certain period, or as an object of study
of the collective imaginary around the educational fact of the moment in which the film was
produced. The aim of this work is to carry out an in-depth analysis of two films from a historicoeducational and pedagogical perspective: La lengua de las mariposas (1999) and El mestre que
va prometre el mar (2023), contextualised in the Second Spanish Republic. We will take into
account aspects such as: the artistic direction, the source of funding, the socio-political context
in which they were premiered, the educational spaces and objects that appear, the pedagogical
methodologies, etc. All of this will enable us to delve deeper into the intentionality of the two
films, especially in relation to the educational practice of the teachers. Finally, this study aims
to be a small contribution to the binomial cinema and education.